Skrivet av: Antonsjövild | 24 november 2009

Utmattad mellan Grekland och Italien

Så har vi lämnat Grekland och Pireus bakom oss. Den senaste veckan har vi hunnit med Alexandria i Egypten, Beírut i Libanon och Pireus i Grekland. Tyvärr hann jag inte gå iland i någon av städerna. Det har varit mycket att göra och väldigt korta stopp. Jag har börjat gå ”8-12 vakten” vilket innebär att jag jobbar 8 till 12 och 20-24 varje dag. Problemet är att när vi anländer en hamn så måste alla upp och jobba. Oftast är vi framme runt 6 men ibland har jag fått gå upp 1 eller 4 på natten. Så man får sova när man har tid och det är lite tröttsamt med så upphackad dygnsrytm. Utmattad som jag är ska det bli skönt med ett par dagars redig sömn innan vi kommer till Italien på torsdag.
Rutten som jag beskrev i ett tidigare inlägg via Sydafrika och Australien är inställd. Istället blir det via Panamakanalen, USAs västkust och Kanada till Japan. Det är inte så dumt det heller. Lite kallare och vildare vatten men inte mig emot. Lite äventyr ska man ju ha. Roligt är också att det blir en jordenruntsegling för min del.
Om en månad är det julafton. Vi i kommer förmodligen befinna oss mitt i Nordatlanten då. Om ett par veckor ska vi julhandla i Bremerhaven i Tyskland. Pepparkakor och grönmögelost för hela slanten.
Lite bilder från Alexandria:
 

Alexandrias hamn

Matroser i Alexandria

Den stolta polisen med rosa hjälmen

Kranförare

Arabisk natt

Jag återkommer med bilder från inredningen och svar på era frågor till kapten Egon. Det är kul att så många läser. Nu är vi över 400 visningar. Överraskande och lite skrämmande men roligt.  

Må så gott. //din kadett i världen

 

 

Responses

  1. Käre bror; Underbara bilder; vilket otroligt bra vrak! Kanske det läskigaste jag har sett! Det var väl tur att du inte kunde gå i land i Alexandrias hamn då, det verkar ju sannerligen ödesdigert. En månad tidigare och vi hade nästan krockat i Bremen (inte Surabaya då, som det var tänkt). /Din syster

  2. ps Det finns gott om kakor i Tyskland! Se till att hålla dig med kakor!

  3. Om man får önska ännu mera, så kan du väl fotografera folket ombord, också? Egon i egen hög person t.ex? Puss! /ma

  4. anton! avis är man på att du får åka runt i världen på detta vis! ha det gott / Kajsa

  5. Hej!
    vad roligit att du skriver! fina bilder.
    Ta hand om dig!
    Kram Alice


Kommentera

Kategorier

