Skrivet av: Antonsjövild | 20 maj 2012

Sista praktiken

Det var ett tag sedan jag skrev på den här bloggen. 29 december 2009! Sen dess har det hänt mycket. Jag har pluggat 2,5 år till på Sjöfartshögskolan och varit på 5 månaders praktik. Så är det nu dags att ge sig ut på haven igen för sista gången som praktikant. Denna gång i fem och en halv månad! Praktiken är dock fördelad på tre båtar vilket förhoppningsvis lättar ledan. Förra praktiken skrev jag ingenting. Vet egentligen inte varför. Kanske för att jag snurrade runt i Östersjön och tänkte att det var rätt trist att läsa om. Nu har folk efterlyst en fortsättning på bloggen och vem är jag att förneka dem det? Så från och med idag ska jag försöka komma ihåg att rapportera om mina förehavanden och äventyr.

Det första fartyget jag ska borda är ett ro-pax-fartyg (fordon och passagerare) som pendlar mellan Kapellskär, Sverige och Nådendal, Finland. Inte den intressantaste rutten på världshaven men lärorikt eftersom jag aldrig har fraktat människor förr. Jag får se om det innebär att jag får torka spyor och plocka fimpar eller om det är glamoröst och roligt att ha folk att prata med. Nådendal har jag seglat till tidigare med ett tankfartyg under praktik nummer två och det är en fantastiskt trevlig liten håla. Det ska blir kul att återse den.

Imorgon ska jag åka från Stockholm till Kapellskär med buss. Innan dess skulle jag behöva införskaffa ett par schyssta arbetsdojjor då mina förra har trampat sin sista båt. (De har försvunnit.) Skönt att arbetsklädesbutiker öppnar kl 7!

Tyvärr har jag avskaffat min digitala kamera så några vackra bilder på bloggen kan bli svårt denna praktik. Har med mig en analog kamera istället då jag anser att fotona har mer känsla och charm. Om det är någon som har digitalkamera ombord så kanske jag kan låna den i bästa fall.

Nu ska jag försöka sova sista natten hemma. Det är med visst vemod men också spänning jag ger mig iväg. Till sjöss!

Kommentera

Kategorier

